Tech Tips

Twin cam nokkenaskettingspanners
Cam chain tensioners.

Bij een personenauto moet eens in de zoveel tijd of bij een bepaalde kilometerstand de distributieriem worden vervangen. Om een vergelijking met het personenauto-onderhoud te maken, kunnen we stellen dat bij de Twin cam modellen (t/m bouwjaar 2006 excl. 2006 dyna modellen), de nokkenaskettingspanners (oftewel cam chain tensioners in het engels) tijdig vervangen moeten worden. We hebben foto’s bijgevoegd, zodat je een beeld krijgt van de slijtage die op kan treden. (foto 1 en 2)

In het algemeen dient het vervangingsmoment van deze Cam Chain tensioners (spanblokjes) zich aan rond de 40.000 km, maar een check bij een grote service beurt kan zeker geen kwaad, en voorkomt onnodige schade.
Deze tensioners dienen ervoor om de kettingen die voor de aandrijving van de nokkenassen zorgen op een constante spanning te houden. In het motorblok zijn twee van deze kettingen aanwezig waar deze spanconstructie op van toepassing is.
De cam chain tensioners worden door een bepaalde veerspanning op de nokkenaskettingen gedrukt. Doordat de kettingen bij het in werking treden van de motor constant draaien, en langs de tensioners lopen zal het oppervlak van de cam chain tensioner gaan inslijten (zie foto’s 3 en 4). Vervangt men de tensioners niet tijdig, dan zal het gehele oppervlak van het spanblokje wegslijten, waarna de ketting in het ijzer van de veerspanner zal gaan lopen.
Gevolg is dat het ijzerslijpsel dat hier uit voortkomt, door middel van de oliepomp door het gehele blok zal worden gepompt. Laat je tensioners dus tijdig controleren en / of vervangen. Het kan je een hoop ellende besparen.Bij het vervangen van de spanners, worden ook de camplate en de oliepomp gecontroleerd op slijtage. Latere modellen van Harley ® ( na 2006) zijn uitgerust met hydraulisch gespannen kettingen, waardoor er minder slijtage zal zijn als bij de veer gespannen modellen.
Voor de 1450 cc modellen met de volgende bouwjaren: 99-05 Dyna ®, 00-06 Softail ®, en de 99-06 Touring ® modellen zijn diverse upgrade kits beschikbaar oa van Screamin Eagle , Feuling en S&S. Na montage van deze set, is je 1450 cc Twin cam ® voorzien van dezelfde hydraulische kettingspanconstructie als op de latere 1585 cc Twin cam modellen. Minder onderhevig aan slijtage en dus minder onderhoudsgevoelig.
In deze set zit naast de nieuwe billet cam plate, die geschikt is voor de hydraulische kettingspanner, ook een nieuwe high flow oliepomp. Deze oliepomp heeft aanzienlijk meer capaciteit dan de originele pomp, zoals die gemonteerd is op de 1450 cc modellen. Het voordeel is dat je motor minder heet zal worden, en de lagers e.d. beter gesmeerd worden. Deze sets zijn leverbaar bij de Coast Customs Katwijk

Alternatief: S&S Gear driven camshaft kit
Als alternatief voor het vervangen van de cam chain tensioners kun je ook een S&S Gear driven camshaft kit laten monteren (foto 5 en 6) Deze set bestaat uit twee nokkenassen en een inner & outer gear tandwielenset. Het voordeel is dat de originele nokkenas- kettingen met de bijbehorende spanners geheel worden vervangen door tandwielen. De nokkenassen worden nu dus niet meer aangedreven door kettingen maar door tandwielen, waardoor het gehele slijtageverhaal van de tensioners wordt uitgesloten, en ook het vervangingsmoment van de tensioners komt te vervallen.
Een ander bijkomend voordeel is dat de tandwielaangedreven nokkenassen sterker, accurateren slijtvaster dan de standaard door ketting aangedreven nokkenassen. Bovendien gaat de tandwielaandrijving van de nokkenas veel lichter dan de standaard kettingaandrijving van de nokkenas, wat weer ten goede komt aan het motorvermogen. S&S claimt zelfs dat het vermogen met gemiddeld 4 pk omhoog gaat.
Voordat deze set gemonteerd kan worden dienen er eerst wel enkele metingen worden verricht. Met name de krukasspeling (op en neergaande speling) is cruciaal voor het wel of niet kunnen monteren van deze set.

Recent hebben wij een 2001 Harley Davidson ® Road King voorzien van een Feuling HP + hi flow camplate in combinatie met een Feuling Hi flow oliepomp. Benieuwd naar deze ombouw waarbij gebruikt is van Feuling producten of een S&S gear drive kit? Neem dan vrijblijvend contact op info@coastcustoms.nl